Gdy podziwiałem w Genewie, najnowsze cuda i cudeńka światowej motoryzacji naszła mnie refleksja czy polski przemysł motoryzacyjny musiał przestać istnieć ? Przechodząc obok ekspozycji Skody i Daci zastanawiałem się, dlaczego nasze FSO na Żeraniu, skończyło tak marnie ?
Przed 1989r. w „demoludach” produkowano „niby” samochody. Prawdziwe samochody produkowano na „zachodzie”, w wolnym świecie- tam gdzie nie było komunizmu. Motoryzacja jest najlepszym przykładem tego, jak wolny świat różnił się od komunistycznych „demoludów”, Wystarczy postawić obok siebie, porównać „VW” i „Trabanta”, Opla i „Wartburga”, Skodę i Peugota, „Warszawę” i „Citroena” , „Zastawę” i „Renault”. Każdy mieszkaniec sowieckiego baraku marzył o samochodzie spoza „żelaznej kurtyny”.
Po drogach Polski. Czechosłowacji, Węgier, Bułgari , Rumuni, DDR i ZSRR, jeździły „Skody”, „Dacie”, „Warszawy”, „Syrenki”, „Wartburgi”, „Trabanty”, „Łady”(produkowane w ZSRR), „Wołgi”, „Moskwicze”, „Zaporożce”.
W Polsce na licencji Fiata ,produkowano „maluchy” i Fiaty 125 p. Pod konie lat 70 – inżynierowie z FSO czyli polska myśl techniczna – „stworzyli” „Poloneza”.
Po 1989 r. komunistyczna motoryzacja musiała zginąć albo przystosować do gospodarki wolnorynkowej. Zachodnie koncerny widząc miliony ludzi, którzy chcą jeździć prawdziwymi samochodami chciały współpracować z zakładami z byłych demoludów. Bracia Czesi nawiązali współprace z koncernem Volkswagen. Rumuni na licencji Renault produkowali „Dacie”. Więc po 1989 r, właśnie ten koncern zainwestował w „Dacię”.
Polską FSO interesował się „Fiat” i „Opel” . Wybrano …koreańskie Daewoo. Takie byłe początki pookrągostołowej III RP. Dlaczego wybrano jakiegoś motoryzacyjnego dziwoląga , a nie poważne koncerny ? Odpowiedź jest banalnie prosta. Czy „Daewoo” produkowało lepsze samochody niż „Ople” czy „Fiaty” ? A może myśl technologiczna Daewoo była nowocześniejsza od „oplowskiej” ?
Odpowiedź jest banalnie prosta. Koreańczykom zależało aby wejść na europejski rynek. Więc…musieli się opłacić. Przedstawiciele „Fiata”, „Opla” nie chcieli dać tak wielkiej łapówki. Zresztą po cóż mieli ją dawać ? Przekazywali swoją nowoczesną myśl technologiczną. Przed FSO była szansa rozwoju. Niestety, zadecydował interes nowo-starych władców Polski. Korupcja spowodowała, ze inwestorem na FSO został „gigant” motoryzacji jakim był „Daewoo”. Porażka !!
„Skoda” w tym samym czasie(początek lat 90) nawiązała współpracę z „Volkswagenem”. Czyj wybór był trafniejszy- skorumpowanych Polaków czy uczciwych Czechów ? Odpowiedź jest oczywista.
Czy „Skoda” i „Dacia” była lepsza od naszego „Poloneza” ? Tzn. czy czeska i rumuńska motoryzacyjna myśl techniczna była lepsza od polskiej myśli technicznej ? Absolutnie NIE. Naszym inżynierom wystarczyło zapewnić współpracę z poważnym zachodnim koncernem. I tylko tyle. Uważam, że stać nas było na produkcję dobrych samochodów. Podobnie jak robią to Czesi . „Skoda” pod każdym względem jest dobrym samochodem. Szkoda, że nasze FSO musiało zbankrutować. Prawa ekonomi są bezwzględne. Nie można ich skorumpować. Nowo-starzy władcy III RP skazali polską motoryzację na klęskę. Przykład Czechów i nawet Rumunów, wskazuje, że można było uratować naszą motoryzację. Wystarczyło tylko dobrze wybrać inwestora.
Skorumpowana, postkomunistyczna III RP pozbawiła nas przemysłu motoryzacyjnego !!
Thank you for the auspicious writeup. It actually used to be a entertainment account it. Glance complicated to far introduced agreeable from you! By the way, how can we keep up a correspondence?
Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am encountering issues with your RSS. I don’t know why I am unable to subscribe to it. Is there anybody else getting identical RSS problems? Anyone who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!
If you desire to improve your experience only keep visiting this site and be updated with the most up-to-date news posted here.
Hey there I am so glad I found your weblog, I really found you by error, while I was researching on Digg for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thanks a lot for a fantastic post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don’t have time to go through it all at the minute but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the awesome job.