blog prywatny

"[..] jak trudno ustalić imiona wszystkich tych, którzy zginęli w walce z władzą nieludzką [..] a przecież w tych sprawach konieczna jest akuratność nie wolno pomylić się nawet o jednego [..] jesteśmy mimo wszystko stróżami naszych braci [..] musimy zatem wiedzieć policzyć dokładnie zawołać po imieniu [..]"

Zbigniew Herbert
"Pan Cogito o potrzebie ścisłości"

Skoda, Dacia , FSO czyli klęska motoryzacyjna III RP !

Gdy podziwiałem w Genewie, najnowsze cuda i cudeńka światowej motoryzacji naszła mnie refleksja czy polski przemysł motoryzacyjny musiał przestać istnieć ? Przechodząc obok ekspozycji Skody i Daci zastanawiałem się, dlaczego nasze FSO na Żeraniu, skończyło tak marnie ?
Przed 1989r. w „demoludach” produkowano „niby” samochody. Prawdziwe samochody produkowano na „zachodzie”, w wolnym świecie- tam gdzie nie było komunizmu. Motoryzacja jest najlepszym przykładem tego, jak wolny świat różnił się od komunistycznych „demoludów”, Wystarczy postawić obok siebie, porównać „VW” i „Trabanta”, Opla i „Wartburga”, Skodę i Peugota, „Warszawę” i „Citroena” , „Zastawę” i „Renault”. Każdy mieszkaniec sowieckiego baraku marzył o samochodzie spoza „żelaznej kurtyny”.
Po drogach Polski. Czechosłowacji, Węgier, Bułgari , Rumuni, DDR i ZSRR, jeździły „Skody”, „Dacie”, „Warszawy”, „Syrenki”, „Wartburgi”, „Trabanty”, „Łady”(produkowane w ZSRR), „Wołgi”, „Moskwicze”, „Zaporożce”.
W Polsce na licencji Fiata ,produkowano „maluchy” i Fiaty 125 p. Pod konie lat 70 – inżynierowie z FSO czyli polska myśl techniczna – „stworzyli” „Poloneza”.
Po 1989 r. komunistyczna motoryzacja musiała zginąć albo przystosować do gospodarki wolnorynkowej. Zachodnie koncerny widząc miliony ludzi, którzy chcą jeździć prawdziwymi samochodami chciały współpracować z zakładami z byłych demoludów. Bracia Czesi nawiązali współprace z koncernem Volkswagen. Rumuni na licencji Renault produkowali „Dacie”. Więc po 1989 r, właśnie ten koncern zainwestował w „Dacię”.
Polską FSO interesował się „Fiat” i „Opel” . Wybrano …koreańskie Daewoo. Takie byłe początki pookrągostołowej III RP. Dlaczego wybrano jakiegoś motoryzacyjnego dziwoląga , a nie poważne koncerny ? Odpowiedź jest banalnie prosta. Czy „Daewoo” produkowało lepsze samochody niż „Ople” czy „Fiaty” ? A może myśl technologiczna Daewoo była nowocześniejsza od „oplowskiej” ?
Odpowiedź jest banalnie prosta. Koreańczykom zależało aby wejść na europejski rynek. Więc…musieli się opłacić. Przedstawiciele „Fiata”, „Opla” nie chcieli dać tak wielkiej łapówki. Zresztą po cóż mieli ją dawać ? Przekazywali swoją nowoczesną myśl technologiczną. Przed FSO była szansa rozwoju. Niestety, zadecydował interes nowo-starych władców Polski. Korupcja spowodowała, ze inwestorem na FSO został „gigant” motoryzacji jakim był „Daewoo”. Porażka !!
„Skoda” w tym samym czasie(początek lat 90) nawiązała współpracę z „Volkswagenem”. Czyj wybór był trafniejszy- skorumpowanych Polaków czy uczciwych Czechów ? Odpowiedź jest oczywista.
Czy „Skoda” i „Dacia” była lepsza od naszego „Poloneza” ? Tzn. czy czeska i rumuńska motoryzacyjna myśl techniczna była lepsza od polskiej myśli technicznej ? Absolutnie NIE. Naszym inżynierom wystarczyło zapewnić współpracę z poważnym zachodnim koncernem. I tylko tyle. Uważam, że stać nas było na produkcję dobrych samochodów. Podobnie jak robią to Czesi . „Skoda” pod każdym względem jest dobrym samochodem. Szkoda, że nasze FSO musiało zbankrutować. Prawa ekonomi są bezwzględne. Nie można ich skorumpować. Nowo-starzy władcy III RP skazali polską motoryzację na klęskę. Przykład Czechów i nawet Rumunów, wskazuje, że można było uratować naszą motoryzację. Wystarczyło tylko dobrze wybrać inwestora.
Skorumpowana, postkomunistyczna III RP pozbawiła nas przemysłu motoryzacyjnego !!

385 komentarzy do wpisu „Skoda, Dacia , FSO czyli klęska motoryzacyjna III RP !”

  1. Thank you for every other fantastic post. Where else could anybody get that kind of info in such a perfect
    manner of writing? I’ve a presentation next week, and I
    am at the look for such information. 31muvXS cheap flights

  2. A person essentially help to make critically posts I might state.
    This is the first time I frequented your website page and thus
    far? I amazed with the research you made to make this actual submit amazing.
    Excellent activity! cheap flights 3gqLYTc

  3. Heya i’m for the first time here. I came across this board and
    I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back
    and aid others like you helped me.

  4. Heya i’m for the first time here. I came across this board and
    I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back
    and aid others like you helped me.

  5. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger
    if you aren’t already ;) Cheers!

  6. Right here is the perfect web site for anybody who wishes to understand this topic.
    You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I
    personally will need to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a subject that’s been discussed for years.
    Great stuff, just excellent!

  7. 해운대출장샵
    Hello there, I discovered your blog by way of Google at
    the same time as searching for a comparable matter, your website came up, it seems good.
    I have bookmarked it in my google bookmarks.

    Hello there, simply become aware of your blog
    thru Google, and found that it is truly informative.
    I’m gonna watch out for brussels. I’ll be grateful if you happen to continue
    this in future. Lots of other folks can be benefited from your writing.

    Cheers!수원출장샵 , https://princessnight.club.

Dodaj komentarz